Uit recent Brits onderzoek (XpertHR) blijkt dat twee op de drie ondervraagde managers een sollicitatiegesprek meest effectieve selectiemiddel vindt. Jezelf onderscheiden in een sollicitatiegesprek is in deze competitieve arbeidsmarkt erg belangrijk.
Het is lastig om werk te vinden, weten werkzoekenden maar al te goed. Hoe steek je boven de massa uit? Die foutloos geschreven brief, dat prima CV is vanzelfsprekend. Uiteindelijk gaat het om het sollicitatiegesprek of je wel dan niet wordt aangenomen.
Maar wat willen werkgevers nou echt horen tijdens dat sollicitatiegesprek? Een aantal ceo’s, topmanagers, ondernemers is hiernaar gevraagd. Wat opvalt, is dat werkgevers de kortste weg naar de ziel van de kandidaat zoeken. Wat ze willen weten is wie jij werkelijk bent en of je dat tijdens het gesprek durft te laten zien.
Bereidt je daarom eens voor op de volgende onderwerpen, zouden zomaar vragen kunnen zijn:
- wat is jouw doel?
- wat geeft jou energie?
- hoe wordt je omschreven door je beste vriend of vriendin?
- wat is de belangrijkste factor van jouw succes en waarom?
- hoe breng jij diversiteit in dit bedrijf brengen?
- welke innovatie was het gevolg van jouw initiatief?
- wanneer had je voor het laatst het gevoel van blamage?
- vertel eens, wat doe je zoal in je leven?
Blijf alert tot het eind. Ook in de afronding kunnen ’tricky’ vragen liggen. Algemenere vragen die je op het einde kunt verwachten zijn: ‘Welke lastige of moeilijke vraag die je had verwacht in dit gesprek, heb ik niet gesteld ?’ Puur om te kijken of je vanuit zekerheid of onzekerheid werkt. Kijken of je een antwoord paraat hebt en of je beschikt over improvisatievermogen.