Jouw doel met Linkedin kan natuurlijk divers zijn. Sowieso goed om daar over na te denken. De waarde van Linkedin is enorm, daarover een andere keer meer.
Als je doel is om gevonden te worden, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar ander werk, zijn keywords erg belangrijk. Keywords zijn de zoektermen die door recruiters gebruikt worden om Linkedin profielen te matchen op vacatures.
Door goed gebruik te maken van relevante keywords kun je hier voor zorgen. Daarbij gaat het er niet om dat je steeds dezelfde keywords gebruikt maar dat je slim varieert (synoniemen) en ook waar je deze keywords plaatst in je profiel.
Het toepassen van synoniemen is belangrijk omdat je niet precies kunt weten welke keywords een recruiter gaat gebruiken. Het zou zo maar kunnen dat jouw profiel perfect aansluit op die ene vacature maar als jouw keywords niet matcht met de zoektermen van een recruiter komt jouw profiel niet naar voren. Daarom is het zo belangrijk dat jouw profiel optimaal voorzien is van de juiste keywords.
Welke keywords zijn voor jou belangrijk? Dat hangt natuurlijk af van waar je op gevonden wilt worden, of nog belangrijker: waar de recruiter op zoekt. Het kan heel verhelderend zijn om vacatures te analyseren op gebruikte keywords en om deze keywords toe te passen in jouw profiel.
Voorbeeld: Ben je HR manager gebruik dan ook de keywords: HRM manager, Personeelfunctionaris, HR adviseur etc. Onderzoek welke termen het meest worden gebruikt.
Heb je eenmaal een lijst gemaakt met synoniemen dan kun je deze toevoegen aan je Linkedin profiel. Er zijn 6 “gebieden” in jouw Linkedin profiel waarin je deze keywords kunt plaatsen. Bedenk dat je niet alle keywords in hetzelfde “gebied” hoeft te plaatsen. Het is veel beter deze op een natuurlijke manier te “verspreiden”.
De twee gebieden waar de meest relevante keywords in vermeld moeten staan zijn: de “headline” (de regel onder jouw naam) en in de “samenvatting”. Verder kun je keywords noemen in “huidig werk” en het “werk wat je daarvoor” hebt gedaan. Als laatste, en zeker interessant, kun je keywords noemen in “vaardigheden” en “interesses”.
Door je keywords te plaatsen in de bovengenoemde 6 gebieden heb je een optimaal vindbaar Linkedin profiel.