Solliciteren via een werving & selectiebureau en/of detacheringsbureau kan je helpen bij het vinden van een baan. Immers: deze bureaus hebben veel kennis van de (regionale) arbeidsmarkt en hebben veel relaties. Een recruiter kan je veel vertellen over bedrijfscultuur van hun opdrachtgevers en wat goed bij jou past. Voordeel is vaak dat je geen sollicitatiebrief hoeft te schrijven en dat je voorgesteld wordt op relevante vacatures of direct bij het bedrijf waar mogelijk kansen liggen.
Bedenk wel dat er veel verschil zit tussen de diverse bureaus en de recruiters die daar werkzaam zijn. Mooie praatjes gaan je niet verder helpen. “Wij gaan je binnen een paar maanden aan een andere baan helpen” klinkt mooi en is natuurlijk geen garantie! En bedenk ook dat een bureau met een slechte reputatie op de arbeidsmarkt jou zelfs kan schaden!
Wees kritisch! Ga eerst eens op zoek via google naar die bureaus die werkzaam zijn op jouw vakgebied. Kijk op hun website en probeer een indruk te krijgen of er vacatures openstaan die aansluiten op jouw zoekrichting. Probeer een indruk te krijgen van relaties die men heeft.
Schrijf je niet in zonder een persoonlijk gesprek met de recruiter. Wees kritisch bij inschrijving. Vraag naar hun relaties en vacatureaanbod, probeer een indruk te krijgen van hun netwerk en kennis van jouw arbeidsmarkt.
Vraag ook naar hoe men werkt. Er zijn genoeg bureaus die “lukraak” aan de slag gaan met jouw CV. Sommige bureaus verspreiden jouw CV in een mailing in de hoop op een “voltreffer”. Het is schadelijk voor je als jouw CV middels verschillende kanalen bij een bedrijf binnen komt. In het ergste geval gaan bureaus die jouw CV bij hetzelfde bedrijf hebben aangeboden in discussie met het bedrijf wie “de rechten” heeft om jou te “plaatsen”… en uiteraard de daarbij behorende omzet. Je begrijpt dat dit niet in jouw voordeel is. Maak daarom afspraken hoe er met jouw CV wordt omgegaan!
Bouw een relatie op. Sta je eenmaal ingeschreven bij 1 of meerdere bureaus zorg er dan voor dat je contact onderhoudt en een relatie met de recruiter opbouwt. Dat betekent natuurlijk niet dat je elke dag gaat bellen of mailen. Maar een twee-wekelijks contact is een prima frequentie. Vraag daarbij niet voortdurend “heb je al iets voor mij”. Informeer de ander over jouw activiteiten of nieuwe inzichten. Mogelijk dat je informatie tegenkomt die voor de recruiter interessant is, dus deel deze. Zo kan de relatie naar twee kanten positief uitpakken en zul je beter op het “netvlies” van de recruiter staan.
Wacht niet af tot het bureau met die ene leuke vacature komt, maar ga ook zelf actief op zoek! Want: weet je dat 70% van alle vacatures via netwerken wordt ingevuld (en dus geen zichtbare ‘vacature’ wordt)?